Saturday 8 October 2011

Tips Mengenai Tayar Kereta




Cuba periksa tayar kereta kita, perhatikan di antara satu bunga tayar dengan satu bunga
tayar terdapat satu penyambung. Sekiranya penyambung itu mempunyai ketinggian yang
sama dengan bunga, maka mulalah mengumpul duit kerana tayar kita perlu di tukar dalam
masa 3-4 bulan lagi. Apabila kita hendak membeli tayar terdapat beberapa perkara yang perlu
kita ambil berat kerana ini melibatkan keselamatan.

1. Mula-mula pilih saiz yang sesuai dengan keupayaan kereta kita. Kalau wira 1.3, dan kita

hendak menggunakan sport rim, cukuplah setakat saiz rim 14 inci. kerana jika kita menggunakan
saiz 15 inci, kekuatan pecutan kereta akan menurun, speedometer tidak merekodkan bacaan
yang tepat, kesemua peralatan penyerap hentak akan lebih pendek jangkahayatnya dan yang
paling penting, minyak akan lebih sedikit.
2. Selepas mendapat saiz yang sesuai, cuba perhatikan di bahagian tepi tayar. Terdapat
satu rangkaian nombor yang seperti dicetak tenggelam kepermukaan tepi tayar.
Sebenarnya rangkaian nombor ini memberikan kita maklumat mengenai tarikh tayar di kilangkan (minggu dan tahun) dan batch pengeluaran di kilang. Jadi apabila tayar tidak memenuhi spesifikasi, maka senang bagi pihak pengeluar menarik balik tayar di pasaran. Maklumat ini kita boleh gunakan untuk tujuan keselamatan.
Mengikut piawaian tayar antarabangsa, tayar hanya boleh bertahan selama 2 tahun selepas
di kilang (selepas tempoh itu getah tayar akan mati (keras) dan tidak selamat digunakan). Saya beri contoh rangkaian nombor yang ada 4001 bermaksud tayar tersebut di kilang
pada menunggu ke 40 tahun 2001 dan tarikh expired tayar tersebut sepatutnya minggu ke
40 tahun 2003. Jadi sekiranya kita dapat ada kedai yang menjual tayar degan harga yang luarbiasa murahnya, cuba periksa tarikh tayar tersebut di kilang, mungkin tayar tersebut
adalah tayar yang telah tamat tempoh penggunaannya. Dari pengalaman yang pernah diceritakan kepada saya, tayar yang telah tamat tempoh ini akan lebih senang meletup semasa kelajuan tinggi.

3. Tentang saiz tayar, cuba perhatikan rangkaian nombor dan huruf yang tercetak timbul
di permukaan tepi tayar. Biasanya seperti contoh ini 205/50 VR 16 maksudnya, tayar itu mempunyai kelebaran 205 mm, ketebalan tayar (dari rim ke permukana jalan) adalah
50 % dari kelebaran 205 mm, dan untuk kegunaan rim bersaiz diameter 16 inci. Huruf
VR bermaksud, tayar tersebut sesuai untuk kelajuan sehingga 240 km/j tanpa
menjejaskan kekuatan dan ketahanan tayar. Sekiranya dipandu lebih dari kelajuan tersebut, sifat fizikal akan berubah dan besar kemungkinan tayar tidak lagi berfungsi
dengan baik.

4. Tentang jenis tayar pula, kebanyakkan kita lebih suka memilih tayar import terutama

dari Japan. Harganya lebih mahal dan dikatakan lebih lembut. Memang benar, tayar
seperti michelin, yokohama, falken etc. lebih lembut kerana, tayar tersebut dibuat berdasarkan iklim sederhana yang kurang panas dan apabila digunakan diMalaysia
yang sememangnya panas terik, tayar tersebut akan mempunyai jangka hayat yang
pendek (cepat habis bunganya). Kebisingan tayar adalah bergantung kepada bunga
tayar. Lebih senyap sesuatu tayar, maka lebih rapat bunga tayarnya dan tidak sesuai
untuk permukaan jalan yang basah. Lebih bising tayar, lebih mencengkam dan sesuai
pada permukaan yang basah. Jadi kalau kita hendakkan tayar yang senyap, kita terpaksa
lebih berhati-hati semasa hujan.

5. Tayar sepatutnya di tukar kedudukannya setiap 3 bulan. Caranya, tayar depan kiri

ditukarkan ke kanan belakang dan tayar depan kanan ditukarkan ke kiri belakang
(untuk 4 tayar sama saiz). Lebih baik sekiranya tayar simpanan/ganti juga di masukkan
ke dalam rotation tukaran tayar. Caranya, masukan tayar ganti ke kanan belakang,
belakang kanan ke depan kanan, depan kanan ke belakang kiri, depan kiri ke dalam
boot ganti, belakang kiri ke depan kiri. Semua rotation ini bergantung kepad jenis kereta, sistem pacuan dan sistem suspensi kereta.

6. Jika kita perhatikan bunga tayar selepas beberapa lama. Bunga mula menghaus.

Sekiranya kadar kehabisan bunga di bahagian tepi kiri kanan tayar lebih cepat
berbanding di bahagian tengah, ini bermaksud selama tekanan tayar adalah kurang dari
yang sepatutnya. Sekiranya bahagian tengah lebih cepat haus, maksudnya tekanan terlalu tinggi. Sekiranya haus di bahagian luar sahaja, tayar kita terlalu mencapah ke dalam dan
jika haus bahgian dalam sahaja, tayar kita terlalu mancapah ke luar (alligment tayar perlu dibetulkan). Sekiranya bunga tayar yang haus tidak sekata (turun naik), maka absorber
kita perlu diganti

No comments:

Post a Comment