Friday 12 August 2011

Pesta Menyentuh Payu Dara di China



Antara gadis yang menyertai pesta ini!



Maaflah, artikel ini membuatkan anda, pembaca DCM berimaginasi.

Bulan ketujuh kalendar bulan menurut kepercayaan masyarakat Cina sudah bermula. Bulan yang bermula pada 31 Julai ini dikenal sebagai Hantu Lapar. Tempoh ini dianggap kurang ong kerana hantu dikatakan  memasuki dunia manusia selepas pintu neraka dibuka sepanjang bulan.

Sementara orang Buddha dan Toist menyediakan persembahan untuk hantu yang tidak berumah, sebuah masyarakat minoriti di China mempunyai sambutan yang menarik sempena kedatangan bulan ini. Suku kaum Yi di Ejia di daerah Yunnan yang masih bujang akan menyambut Pesta Menyentuh Payu Dara yang dipanggil  Monai Jie pada hari ke-14,15, dan 16 bulan tersebut.


Papan tanda tentang pesta ini di sekitar jalan raya di Eija.


Pada pesta ini, lelaki dialu-alukan menyentuh payu dara gadis. Fuh! Tiada sesiapa yang akan membelasah lelaki yang berbuat demikian, malah jasa mereka dihargai olehn gadis-gadis tersebut. 

Menurut legenda, pesta ini bermula sejak Dinasti Sui  (AD 581 – 619) apabila remaja suku kaum Yi dipaksa ke medan perang dan mati di sana. Masyarakat kaum itu mengadakan upacara keagamaan untuk si mati pada bulan ini. Menurut masyarakat tua suku kaum ini, si mati tidak akan tenang selagi tidak menyentuh wanita.

FUH!!!

 Untuk mendapatkan ketenangan, roh si mati dikatakan mahu 10 orang gadis yang suci dan belum disentuh untuk menemani mereka di dunia kematian. Di sinilah bermulanya pesta ini. Gadis (15 tahun ke atas) yang tidak mahu dipilih oleh roh si mati akan meminta lelaki menyentuh payu dara mereka. Wah, wow!!!! Adat ini telah dijalankan sejak turun-temurun.


P/s: Aku nk pg China thn depan!
 
 

No comments:

Post a Comment