Saturday 16 July 2011

...dragon fire ball...

Pada Oktober setiap tahun,ramai pelancong berkunjung ke Nong Khai,di pinggir Sg Mekong berhampiran sempadan Thailand dan Laos. Mereka ke sana untuk melihat satu fenomena aneh yang dikenali sebagai bebola api naga @ Bung Fai @ dragon fire ball.


Fenomena aneh ini hanya muncul selama 1-3 hari setahun. Puluhan bebola cahaya berwarna merah jambu,merah atau putih tanpa bunyi dan asap akan muncul dari permukaan Sungai Mekong dan terapung di udara selama beberapa saat sebelum lenyap dalam kegelapan malam


Lagenda tempatan mengaitkan fenomena ini dengan seekor naga yang tinggal di dalam sungai tersebut. Walau bagaimanapun,mengikut ahli sains ia adalah satu fenomena alam yang muncul akibat pembakaran gas di dasar sungai ketika bumi berada dalam jarak terdekat dengan matahari. Susulan daripada itu, gas yang terkumpul di dasar sungai memuncak pada bulan Oktober.

Apapun andaian, sebagai umat Islam kita harus menginsafi bahawa setiap yang berlaku itu membuktikan KEKUASAAN dan KEAGUNGAN ALLAH SWT. Wallahu A'lam.

Kredit to : Rugayah Mohd Noor

No comments:

Post a Comment