Friday 19 August 2011

Kemungkinan kita ada 2 hari raya yang berlainan di Malaysia???

Photobucket
Saya mendapat email laporan falak ini dalam bentuk slide power pint tapi untuk memudahkan saya berkongsi di isuhangat, saya convert ke bentuk imej.
Kalau maklumat falak yg dinyatakan dalam lampiran ini benar, insyaallah pihak berwajib spt Jakim dan penyimpan mohor raja2 akan umumkan dua tarih hari raya yg berbeza utk Semenanjung dan Sabah/Sarawak tahun ini.
Dari segi hukum dengan mengambil kira satu contoh; misalnya katakan seluruh Malaysia pd suatu tahun yg lain telah diumumkan hari Raya setelah bulan tidak kelihatan maka mereka mencukupkan menjadi 30 puasa.
Andaikata salah seorang telah melihat anak bulan (1 syawal) di Sabah maka wajib baginya utk meninggalkan puasanya dan menyambut hari raya.
Ini adalah dari segi hukumnya. Hal ini bisa terjadi dlm masyarakat yg primitif/kuno yg perkembangan ilmu pengetahuannya sangat terbatas, tetapi dlm hal perkembangan ilmu falak dewasa kini ia sukar terjadi kerana pihak berwajib selalu mengambil kira kedua2 kaedah (melihat anak bulan dan perkiraan falak) utk menentukan tarikh puasa dan hari raya.
Wallaualam..




Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

2 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Sy ada situasi yg sy ingin kongsikan, & mgkn Tuan bole komentar..
    Berkenaan dgn perbezaan Ijtimak Matahari d Semenanjung & Sabah Sarawak, yg mana waktu standard GMT+8 ialah d Sabah Sarawak, dan Semenanjung sepatutnya GMT+7 seperti Waktu Indonesia Barat WIB & Thailand.. Bole rujuk peta GMT sedunia..
    Perbezaan 1 jam ini menyebabkan waktu Zohor (gelinciran Matahari atas kepala) d Sabah Sarawak ialah lebih kurang pukul 12tgahari, tetapi d Semenanjung lebih kurang pukul 1 tengahari. Justeru pukul 12 adalah waktu tepat untuk Matahari tepat d atas kepala kita..
    Maka sebenarnya Semenanjung lewat 1 jam, & bukanlah Sabah Sarawak yg awal sperti d dakwa oleh saudara2 kita dtg ke Sabah dr Semenanjung..
    Waasalam..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,
    Sy juga ingin berkongsi situasi kedua mgkn agak pelik & x berlaku d Semenanjung..
    Sy skg tinggal d Sabah & sering ke Brunei Darussalam melawat pakcik & makcik sy d sna..
    Perjalanan dr Sabah ke Brunei perlu melalui 1 wilayah Brunei (Temburong) & 1 wilayah Sarawak (Limbang) untuk ke wilayah utama Brunei yakni Bandar Seri Begawan..
    Wilayah Temburong (Brunei) berada d antara wilayah Limbang (Sarawak) & wilayah Lawas (Sarawak) atau Sipitang (Sabah)..
    Secara kronologi perjalanannya seperti ini:
    Sabah > Sarawak > Brunei (Temburong) > Sarawak (Limbang) > Brunei (Bandar Seri Begawan = destinasi)
    Bole rujuk peta Malaysia & Brunei..

    Isunya d sini,
    Sekiranya Malaysia berHari Raya 30/8/2011 & Brunei berHari Raya 31/8/2011,
    Apa hukum bg kita Malaysian yg sudah makan berHari Raya pd 30/8/2011 tp driving masuk ke Brunei yg masih berPuasa pd hari yg sama?
    Ataupun rakyat Brunei yg masih berPuasa pd hari itu driving dr Bandar Seri Begawan ke Temburong, melintasi Limbang (Malaysia) yg sdg makan berHari Raya?

    Waasalam..

    ReplyDelete