Friday 1 July 2011

MAKAN MALAM BERNILAI 1 TRILLION

Dinner Night With Barrack Obama..

Menarik untuk admin kongsi bersama anda..makan malam jutawan dunia. Tidak dapat dipastikan bilakah makan malam ini diadakan namun apa yang menarik ialah jarang kita dengar jutawan-jutawan dari dunia maya seperti pemilik Google, Facebook, Apple, Twitter serta Yahoo duduk semeja untuk menghadap makan malam bersama jutawan perniagaan realiti lain, di tambah pula dengan kehadiran Presiden AS, Barrack Obama yang turut menghadirkan diri pada makan malam tersebut.

Berikut adalah senarai tetamu yang hadir pada malam yang penuh bersejarah itu.

Eric Schmidt
Pemilik Google
Kekayaan US$7 Milion
Penilaian pasaran Google US$171,8 Milion
Dalam masa sepuluh tahun, Schmidt menjadikan Google bertransformasi menjadi raksasa internet global seperti dewasa ini. Beliau mengundurkan diri sebagai CEO bulan lalu dan kini menjadi Presiden Dewan Penasihat Ilmu Pengetahuan dan Teknologi.

Arthur D Levinson
Pemimpin Genentech
Kekayaan US$850.000 pada tahun 2010
Penilaian pasaran Genentech US$46.8
Didirikan pada tahun 1976, Genentech (sekarang dimiliki oleh Roche) mempelopori menggunakan informasi genetik manusia untuk mengembangkan penggunaan ubat-ubatan, termasuk perubatan kanser. Levinson mengundurkan diri sebagai CEO di tahun 2009, dan sekarang duduk di dewan direktor Apple.

T John Chambers
CEO, Cisco Systems
Senilai US$1 miliar
Penilaian pasaran Cisco US$96 milion

John Doerr
Mitra, Kleiner Perkins Caufield & Byers
Kekayaan US$2,2 milion
Tuan rumah pada saat itu, Doerr adalah investor teknologi. Kembali di tahun 1999, KPCB memimpin pelaburan bernilai US$25 juta. KPCB telah melabur dalam lebih dari US$2,3 miliaon pelaburan sejak Mei 2010.

Larry Ellison
CEO, Oracle
Kekayaan US$39,5 milion
Penilaian pasar Oracle US$177,6 milion
Orang terkaya kelima di dunia ketika ini, Ellison mendirikan Oracle pada tahun 1977.

Reed Hastings
Co-founder dan CEO, Netflix
Kekayaan US$5.5 juta pada tahun 2010
Penilaian pasaran Netflix US$12 milion
Pada tahun 1997 bersama Hastings-mendirikan Netflix, layanan berlangganan online untuk film dan TV yang kini memiliki lebih dari 20 juta anggota di Amerika Utara. Dia pernah mengajar matematik di Swaziland selama bertugas dua tahun di AS Peace Corps.

John L Hennessy
Presiden, Universiti Stanford
Kekayaan US$31,4 juta
Stanford US$15,9 miliar
Terletak di jantung Silicon Valley, Stanford memiliki hubungan lama dengan perusahaan teknologi di daerah itu, banyak dari para pendiri (termasuk Google, Cisco Systems, Hewlett-Packard dan Yahoo!) lulus melalui universiti tersebut.

Carol Bartz
CEO, Yahoo!
Kekayaan US$47,2 juta pada 2009
Penilaian pasar Yahoo! US$ 23,7 milion
Bartz, yang bergabung dengan Yahoo! pada tahun 2009, memegang kehormatan dalam puncak daftar dari 2.010 eksekutif dengan bayaran tertinggi untuk menjalankan perusahaan berkinerja buruk. Meskipun Yahoo! tetap mereka internet global, namun masih dianggap dalam kemunduran.

Dick Costolo
CEO, Twitter
Kekayaan US$120 juta
Penilaian pasar Twitter US$3,7 miliar
Costolo menjual FeedBurner (penyedia alat pengurusan untuk pemilik situs web) untuk Google pada tahun 2007 yang diisukan bernilai US$100 juta. Tahun lalu beliau telah mengambil alih jawatan sebagai CEO Twitter.

Mark Zuckerberg
CEO, Facebook
Bernilai US$135 milion
Penilaian pasar Facebook US$50 milion
Zuckerberg ‘berusaha’ untuk membuat dunia menjadi tempat yang lebih terbuka dengan membantu orang terhubung dan berbagi’, sesuai dengan profil Facebook-nya sendiri. Untungnya untuk dia, dia menjadi kaya raya dalam proses tersebut.

Steve Westly
Pengelola dan pendiri, Group Westly
Senilai US$500 juta
Seorang pendukung Partai Demokrat, kapitalis ventura Westly menjabat sebagai kursi co California untuk tahun 2008 dalam kampanye pemilihan presiden Obama. Grup Westly telah berpartisipasi dalam lebih dari US$ 178 miliar investasi sejak April 2010.


Barack Obama
Presiden, Amerika Serikat
Kekayaan US$10.5 juta
Produk Domestik Bruto (PDB) USA US$14,7 Trilion
Obama terkenal karena cintanya terhadap teknologi, dia merangkul media sosial dalam kempen pemilihan, dan dikhabarkan dihadiahi iPad, dua bulan sebelum mereka mulai dijual. Valerie Jarrett juga menghadiri makan malam (duduk di sebelah kanan Zuckerberg).


Ann Doerr
Surirumah juga  isteri kepada John Doerr, dan tidak asing dengan teknologi, memegang sarjana dan gelar master dalam rekaan elektronik. Seorang aktivis lingkungan, dia bekerja bersama suaminya dalam upaya filantropi-nya.


Steve Jobs
Co-founder dan CEO, Apple
Kekayaan US$ 8,3 milion
Penilaian pasar Apple US$ 323,3 milion
Jobs telah mengubah industri teknologi beberapa kali. Setelah merintis tahun pertama di Apple, dia meninggalkan perusahaan untuk mendirikan NeXT (yang menciptakan mesin di mana web ini dikembangkan), sebelum kembali ke ujung tombak ‘iRevolution’.

P/s : Phewww.. apa yg mereka makan x tahu lah n apa lah rasanya makanan tersebut.. Kalau kita nak buat pun dah cukup memadai makan Nasi Goreng, Bihun Goreng, Mee Goreng dll.. Itu pun macam nak pecah perut dah.. inikan lagi sampai cecah 1 trillion.. Perhhhhh...

No comments:

Post a Comment