Saturday 23 July 2011

Bahagiakah kita???


aku bkn pro kerajaan @ pembangkang..tp aku rasa knp kita yg dah merdeka lbh 50 thn nih belom dpt rasa yg betol manisnye merdeka..aku cukup x fhm bila ada yg ckp..

"negara kita dah aman apa, nak g mana2 pun dah sng, kemudahan sume ada.."
masalahnye iye ker..?

...~dgn hutang bertimbun segala bagai nak dibayar, apa yg amannye hidop?aman ke hutang rumah smpi 30 thn?plk tuh rmh besar haabbbeess..kete belom habes bayar dah reput,utang belajar lg..huh gile lah klu bole kata aman..
~aman ke klu nak bwk anak2 brjalan kena tggu awal bulan, itu pon buat kira2 budget dulu..nak makan sedap lg la..tggu awal bulan..best ke cenggini hidop..?
~aman ke bila tgk student2 yg belajar kat u kena ikat perut..?sape yg x pnh rasa ye x?makan nasik dgn telor jek..?nak mtk duit dgn makbpk, kang kena sembur suruh berjimat..duit pinjaman dah habes dah byr yuran beli buku mcm2..huh..gile hah..
~kemudahan apa yg betol2 mudahkan rakyat..?bank bg kemudahan pinjam smpi 30 thn dgn interest melacak2..?huh,
~bayaran utk anak2 skolah dua tiga rengget je ke setahun..?
~dewan serbaguna..?apa yg berguna nye?nak guna time kawin pon kena bayar..itu pon hutang..hahaha..
~jalanraya mmg ha, bukak pintu rmh dah ada tar, tp igt free ke..roadt...ax mmg dah turun..itu yg kita tau, yg kita x tau insurans dinaikkan smpi tggi gunung..huh, smpi masa merungut gak nak hidopkan roadtax insurans..sama jek dtgnyer..xnak bayor? hah klu rasa bole jln ikut divider..
~api air mmg mudah digunakan..tp mudah ke nak bayornye?
~mudah ker hidop klu laki bini kena keje..lps tuh antor plk anak2 kat rmh mak, igt mudah2 ke mak nak terima dgn hati yg terbuka..?silap2 mak ckp blk "aih mudah hidop ko antor anak korang kat rmh aku..?igt welfare ke hape?"hahaha..

kesimpulannye..yg aku rasa aman bila aku berak..dan rasa mudah bila aku tgk mudah.com.my..

No comments:

Post a Comment