Friday 8 July 2011

6 kisah pelik HAKIM

1) Hakim AS memenjarakan seorang lelaki kerana menguap di mahkamah
Circuit Judge Rozak Daniel menjatuhkan hukuman ke atas  Clifton Williams iaitu penjara enam bulan kerana telah menguap dengan kuat semasa prosedur mahkamah berlangsung.





2) Hakim yang menggunakan pita untuk  menutup mulut defendan yang bising
Hakim Mahkamah Perbandaran Stephen Belden bosan dengan gangguan yang berulang-ulang dari suspek rompakan lalu dia mengarahkan timbalannya untuk meletakkan pita di mulut defendan itu untuk menutup mulutnya yg bising




3) Hakim yang menjatuhkan hukuman melalui telefon kerana defendan lewat ke mahkamah
Aftab Ahmed, 41, yang terperangkap dalam lalu lintas selama dua jam dalam perjalanan ke mahkamah dijatuhkan hukuman oleh hakim melalui telefon bimbit.
Hakim Caroline Ludlow memutuskan untuk meneruskan prosedur mahkamah kerana dia mempunyai diari tugas yang penuh pada hari itu dan terpaksa duduk di mahkamah daerah untuk tugas lain pada hari itu.
Dia tidak mahu menanggung lebih banyak kos meneruskan kes itu pada masa yg lain.





4) Hakim yang memenjara pekerja sendiri kerana menaip terlalu perlahan
Circuit Judge, Charles Greene menghantar Ann Margaret Smith ke penjara kerana dianggap menghina mahkamah di Fort Lauderdale, Florida, selepas dia gagal menyelesaikan taipan transkrip yang diperlukan untuk perbicaraan mendengar rayuan bagi perogol yang disabitkan.





5) Hakim yang dipecat kerana memenjarakan semua 46 orang yang hadir di mahkamah
Hakim Robert Restaino, Niagara Falls, New York, telah dipecat kerana menahan 46 orang yang hadir ke mahkamah selepas tiada seorang pun daripada mereka yang mengaku memiliki telefon bimbit yang berbunyi semasa sesi mahkamah itu.

'Every single person is going to jail in this courtroom unless I get that instrument now. If anybody believes I'm kidding, ask some of the folks that have been here for a while. You are all going."'

Apabila tiada siapa yang tampil, hakim itu mengarahkan kumpulan itu diambil oleh polis penjara, di mana mereka diperiksa setiap seorang dan dimasukkan ke dalam sel yang sesak.





6) Hakim yang menyaman bandar $ 1 juta selepas tergelincir di mahkamah
Mahkamah Agung Keadilan Jack Battaglia, hakim New York menyaman bandar AS $ 1 juta (£ 500,000) selepas tergelincir di atas lantai yang baru di mop dalam mahkamah.Tulang lututnya patah dalam kemalangan tersebut.

No comments:

Post a Comment